Hanna Hävölä

Olen työskennellyt koko työurani ajan palliatiivisen hoidon ja saattohoidon parissa. Vastavalmistuneena sairaanhoitajana työskentelin Pirkanmaan Hoitokodissa sekä vuodeosastolla että kotisairaanhoitajana. Vuonna 2000 Tampereen yliopistolliseen sairaalaan perustettiin palliatiivinen poliklinikka, ja ehdin olla siellä osa-aikaisena sairaanhoitajana Hoitokodin ksh:n työn ohessa puoli vuotta, ennen kuin siirryin työskentelemään saman vuoden syksynä toimintanta aloittaneeseen Tampereen kotisairaalaan. Kotisairaalassa kotisaattohoidon kehittäminen oli vastuualueeni.

Ajauduin "vahingossa" myös tuntiopettajan töihin, ja sain kipinän opiskella itselleni hoitotyön opettajan pätevyyden. Palasin v. 2008 takaisin Hoitokodille ja suoritin maisteriopinnot työn ohessa. Viimeisten 10 vuoden aikana olen toiminut aktiivisesti saattohoidon asiantuntijakouluttajana ympäri Suomea sekä tehnyt opetustyötä perustutkintojen parissa niin lähihoitajakoulutuksessa kuin sh-opiskelijoiden kanssa AMK:n puolella.

Tällä hetkellä työskentelen Tampereen kaupungin Ikäihmisten palveluryhmässä terveydenhuollon erityisasiantuntijana. Tehtävänkuvaani kuuluu palliatiivisen hoidon ja saattohoidon kehittäminen, suunnittelu ja koordinointi sekä henkilöstön osaamisen varmistaminen. Toimin samalla ns. matalan kynnyksen konsulttina sekä oman tuotantomme että ostopalveluntuottajien eri yksiköille, minkä lisäksi koordinoin saattohoidon vastuuhoitajaverkostoa Tampereella. Väitöskirjaanikin toivoisin jossain kohden ehtiväni edistämään, mutta v. 2018 aloitetut tohtoriopinnot ovat nyt hiukan jääneet työn jalkoihin.